„Bachantki” wg Eurypidesa
8 i 9 grudnia, godz. 20.00


reżyseria: Maja Kleczewska
dramaturgia: Łukasz Chotkowski
przekład: Stanisław Hebanowski
scenariusz sceniczny: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski                                                                         
instalacja „Unionizing the Polish Parliament” (2018): Jonas Staal
[współpraca przy instalacji: architekt Paul Kuipers, projektant Remco van Bladel, producent Younes Bouadi i koordynator wystaw Evelien Scheltinga]
muzyka: Cezary Duchnowski
kostiumy: Konrad Parol
światło, ustawienie kamer, projekcje: Jacek Kędzierski
asystentka reżyserki: Michalina Żemła
obsada: Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Michał Czachor, Michał Jarmicki, Magdalena Koleśnik, Sandra Korzeniak (gościnnie), Mateusz Łasowski, Karina Seweryn, Julian Świeżewski
inspicjent: Kuba Olszak


Maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski opierając się na dramacie „Bachantki”, ukazują jak głęboko w kulturze europejskiej zakorzeniony jest szowinizm i patriarchat. Kierują uwagę na kobiecą siłę, tłumioną od wieków. Kobiety od czasów antyku są bez głosu.

Równouprawnienie kobiet wciąż jest spychane do getta „kobiecych spraw”. Jeśli grupa uprzywilejowana – białych, heteroseksualnych mężczyzn – nie stanie w jednym szeregu z kobietami w tej walce, przemoc i ekonomia wciąż będą głównymi siłami napędzającymi rzeczywistość, w której żyjemy. Kobiecy gniew  może zmienić istniejący porządek, może doprowadzić do nowej rewolucji, do powstania nowej idei.

Scenografia spektaklu jako przestrzeń demokratyczna, zaprojektowana przez Jonasa Staala (znanego holenderskiego artystę wizualnego), będzie również miejscem spotkania tegorocznego Forum Przyszłości Kultury.